Презентація досвіду роботи вчителя фізики, математики, астрономії та мистецтва
Опис досвіду роботи
АНОТАЦІЯ
Актуальність обраної теми.
Нині, коли в Україні створені об’єктивні передумови для реалізації в загальноосвітній школі ідей гуманістичної педагогіки, методи та методики виховання особистості мають на меті формування освіченої, творчої, морально збагаченої, фізично здорової особистості, яка прагне до самовдосконалення.
Означені вище умови актуалізують необхідність розгортання досліджень, спрямованих на пошук високоефективних технологій виховної роботи з учнівською молоддю. Традиційно організований виховний процес у якому особистість учня постає лише об’єктом організованого впливу, а виховна діяльність складалася з набору стандартних заходів інформаційного змісту в сучасних умовах не забезпечує повною мірою можливості для самовизначення особистості, реалізації її актуальних і потенційних можливостей особистісного зростання.
Одним із напрямів підвищення ефективності соціалізації та самовизначення учнівської молоді є запровадження у навчально-виховний процес методики психолого-педагогічного проектування , спрямованої на формування у підлітків творчого потенціалу та прагнення до самовдосконалення. Така методика є динамічною виховною стратегією активізації діяльності особистості. Виховання творчої особистості вимагає від класного керівника розуміння методологічних і психолого-педагогічних аспектів навчальної та виховної діяльності, логіки дій з розвитку продуктивних здібностей особистості. Вихователю необхідно розуміння як сутності і закономірностей виховного процесу, так і сутності та логіки власної професійно-педагогічної діяльності з підготовки та виховання молодого покоління.
Тому все більшого значення набуває така якість особистості педагога як відкритість інноваціям. Він повинен вміти проектувати навчально-виховний процес в умовах швидких змін. Ця робота, якій притаманний високий ступінь невизначеності і новизни, вимагає аналізу попередньої діяльності, виявлення проблем, постановки і конкретизації нових цілей, вибору ефективних способів їх досягнення, а також коректної оцінки результатів.
Алгоритм або технологія діяльності.
Педагогічне проектування виховної роботи зі підлітками – складна, багаторівнева ієрархічна система, що поєднує в собі три підсистеми:
– соціальне проектування, яке передбачає узгодження змісту виховної роботи з сучасними вимогами суспільства;
– психолого-педагогічне проектування, яке розробляється загалом для навчального закладу або конкретного колективу, складовими якого є проекти всіх учасників навчально-виховного процесу;
– особистісне проектування, в основі якого лежить проект власного зростання особистості в межах актуального та потенційного майбутнього.
Технологія проетивного виховання полягає в чітко визначених цілях, засобах і методах, точно пристосованих для досягнення цих цілей; конкретних правилах, як користуватися цими засобами, щоб досягнути поставленої мети.
Сутність досвіду ґрунтується на застосуванні технології проективного виховання, яке , з одного боку, дає можливість класному керівнику для створення соціально-психологічних умов розвитку особистості, а з іншого боку дозволяє навчити учнів проектувати і формувати активні моделі життя, моделі успішної людини.
Результати та умови ефективності досвіду.
Проектна діяльність - це прагнення особистості до зміни недосконалого дійсного рівня і тим самим наближення до більш досконалого. Аналіз досліджень свідчить про великий виховний потенціал педагогічного проектування як до процесу позитивної зміни себе в умовах навчально-виховного процесу. В результаті створення проекту учнями забезпечується засвоєння нових знань,формування нових уявлень, поява нових сенсів, динаміки цінностей, освоєння нового виду активності. Таким чином проектна діяльність стає дієвим засобом розвитку і саморозвитку як специфічних проектувальних можливостей так і особи в цілому, виступаючи універсальним джерелом навчання, виховання, творчої взаємодії дітей і дорослих.
Новизна досвіду полягає у тому, що він пропонує вчителю, класному керівнику, учню уявляти мету власної педагогічної діяльності як змодельований результат, представлений у якості проекту кількісних та якісних змін педагогічного процесу та його окремих компонентів; ініціювати реальні процеси майбутньої діяльності; порівнювати і оцінювати можливі результати проектування; вибирати альтернативний варіант для досягнення цілі або вирішення проблеми.
Науково-понятійний апарат (предмет, об’єкт, мета дослідження, практичне, теоретичне значення (цінність), гіпотеза тощо)
Предметом дослідження є зміст, форми і методи реалізації проективного виховання учнів.
Об`єктом дослідження є вплив проективного виховання на формування особистості підлітка.
Метою досліджень є виявлення комплексу педагогічних умов , які забезпечують процес особистісного зростання кожного виховання в межах конкретного колективу учнів.
Практичне, теоретичне значення: системний підхід у психолого-педагогічному проектуванні виховного процесу зведе до мінімуму педагогічні експромти, перетворить його з маловпорядкованої сукупності дій педагога у цілісну спроектовану педагогічну взаємодію, зробить його цілеспрямованим, адресним і усвідомленим у визначенні виховної стратегії. Застосування проектування у виховній діяльності, коли враховується участь кожного з суб`єктів виховання у розвитку особистості, дає можливість більш надійно прогнозувати виховні ситуації та їх розвивальний ефект за віковими періодами, соціально-психологічними умовами конкретного навчального закладу, раніше реалізованими цілями і завданнями виховання та надає суб’єкту навчання та виховання реальні шанси на щасливе і успішне майбутнє.
Гіпотеза: «Мандрівник, який йде, завжди дістанеться місця призначення»